Thursday, December 24, 2015

Finally, ayah discharged


Terkadang aku xfham..tpi tah lah maybe bukan kepakaran aku dlm bidang perubatan.. tpi klu secara logiknya..ko mmg akn rsa sakit hati.. bknlah aku terlalu berkira psl byran..tpi lebih 2 mggu ayah ditahan..aku tgk keadaan sma.. it's really don't mind ko spend byk2 tpi ko bleh nmpk perubahan.. sbb duit tu boleh dicari..Kali pertama aku bercakap dgn doc..bila dia suruh tkr ubat yg sma tpi hrga mahal. Aku tny beza ubat tu, doc cma bgi taw aku ubat yg sma cuma dose berbeza..yg b4 xjalan, jdi nk try yg ni..aku tny lgi bila nk nmpk perubahan..dan apa diet yg perlu utk bantu calcium ayah turun..sbb ayah skrg xbole makan, dan doc suruh ktorg beli susu utk support energy ayah..aku ckp susukan ada calcium, tak effect ke? Doc ckp..soal makanan xde masalah..sbb xgngu pun, cma masalah calcium ayah aku sbb cancer..time ni aku hangin..aku terus ckp..klu sbb cancer, da tu ada ubat yg kna beli tu membantu ke? Mmg sah2 lah lmbt..cancer bukan bleh baik sehari dua.. dah tu brpa lma lgi ayah sy kna duduk cni? Doc just advise aku atleast bgi msa smggu, since ubat aku pun da beli..then dia ckp lgi..xpe nti kita buat surat,  so mna2 adik u yg gomen bleh claim..aku ckp balik..this is not about money doc..aku biar ayat tergantung, pndai2lah dia pk..

And finally,  after 20 days warded, ayah pun discharged. Part ni pun aku geram..dahlah since aku argue hri tu doc cam lari2 utk aku tny. Bila dpt jmpa first aku tny calcium ayah..paling terkejut calcium jdi lgi tggi . aku mmg xbole control,  aku terlepas ckp beli lgi mahal, lgi tggi bacaan..da tu brpa lma lgi kat cni? Then, doc ckp kejap ye..tnpa rsa bersalah doc ckp "pihak kami salah rekodlah, bacaan da turun 2.7, ayah awk boleh balik hri ni" huh ko rsa? Klulah aku xtnya..ko rsa brpa lma lgi ayah aku kt hospital?
 
Aku xtaw pengalaman org lain..tpi dlm byk2 hospital..aku rsa PPUM mcm bad experience sket..staff nurse semua oke..naseblah layan ayah aku elok..tmbh2 staff nurse shift between 20-22hb, jasa anda di Wad U12 amat kami hargai..cuma aku rsa geram dgn mngmnt,  procuder and a few doc dkt situ..awal2 kemasukkan ayah, sistem melawat sgt2 menyusahkan..ko da rsa cam melawat pesakit banduan..tpi lelma aku rsa better, maybe rmai sgt complaint kot.. Parking PPUM, terlalu mahal..aku rsa bnda ni kna ada mngmnt control..ptt bgi penjaga..bgilah kelepasan mcm cop utk dptkan half price ke..or ada maximum rate. Doc plak, klu ko jnis xbrpa nk educate, mmg ko akan rsa terbeban dgn bill. Sbb dieorg keep on delay to make we stay..paling aku rsa kekwat,  doc xnak amek mri dri IPR HKL..nk gak kna buat mri kat tmpt dia..process yg sma, bnda da ada ko diagnosis jela..klu pape ko xbleh buat, pndai plak ko tendang case ko ke HKL..

Estimate bill utk 20 hri ayah dkt ward, kaunter ward bgi dlm 3k something.. tpi bila g kaunter pymnt bill 4k oke..itu xmasuk duit ubat2 yg doc suruh beli.. ubat byr asing.. murah sket dri betul2 private hospital jek..silap2 mahal sbnrnye..huhu.. tpi apa pun aku syukur ayah skrg da boleh keluar, dan dlm masa aku tgh menaip ni..ayah kni berada di Grik, Perak untuk menjalankan rawatan secara tradisional.. May Allah ease everything..



























No comments: